Hier zijn we weer, eindelijk en beetje internet - Reisverslag uit Sokone, Senegal van Inleefreis Zemst - Sokone - WaarBenJij.nu Hier zijn we weer, eindelijk en beetje internet - Reisverslag uit Sokone, Senegal van Inleefreis Zemst - Sokone - WaarBenJij.nu

Hier zijn we weer, eindelijk en beetje internet

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Inleefreis Zemst - Sokone

07 Augustus 2013 | Senegal, Sokone

Dag 4: Zondag – misdag
Vandaag vroeg uit de veren, want voor de Christelijke gemeenschap is zondag een kerkelijke dag. Na het ontbijt met zijn allen naar de kerk voor een misviering met gospelkoor. Het is speciaal te zien dat alle Christelijke Sokonesen hun beste kledij hebben bovengehaald. Ook was het mooi te zien dat het kerkelijk geapprecieerd wordt, in tegenstelling tot de Belgische kerk.
Na dit gebeuren een frisse duik in het water achter ons verblijfplaats. Ook hier werden we weer vergezeld door de kinderen uit de buurt. Hierna was het al tijd voor het eten. Na het middagmaal even ons ritme testen aan de hand van een partijtje djembé. M aar tijd om stil te staan hebben we niet, hop naar het volgende! Door middel van het plaatselijke vervoer (ezel en kar) werden we naar Centre de Catalunia gebracht; de plaatselijke sportinfrastructuur. Hier waagden we ons aan een partijtje basket, en dat bij temperaturen van om en bij 40°C! Na een stevige wandeling terug nog genoten van een leuke avond op het strand verlicht door een prachtige sterrenhemel en de zaklamp van Margaux  Even ons Vlaams zangtalent bovenhalen om het op te nemen tegen onze buren. Nu snel onder ons muskietennet want na 5 dagen in gespaard gebleven van de muggen. Hopelijk doen de malariapillen hun werk!
Dag 5: Uit één bord
Zoals iedere ochtend maakten we ons eerst klaar voor een stevig ontbijt. En omdat ouders graag weten wat we op ons bord krijgen; stokbrood, confituur, choco, honing, smeerkaas, koffie, thee, melkpoeder, suiker, …
Vandaag op het programma een bezoek aan het gemeentehuis waar ieder gemeenteraadslid zijn zegje wou doen, en wij maar applaudisseren… Onderweg naar huis (chez Vivi) roepen de kindjes ons voor de zoveelste keer het woordje ‘tubab’ (blanke) toe. Ook vandaag moeten we even afkoelen in het water. De hitte tijdens de middaguren is ondraaglijk!
Deze middag werd een Senegalese maaltijd bereid en naar traditie wordt deze uit één schotel gegeten, al waren er voor onze groep van 17 personen 3 schotels nodig. Voor de eerste keer tijdens ons verblijf werden de schotels helemaal leeggegeten!
Na dit lekkere eten moesten we onze pasgevulde buikjes intrekken om onze maten te laten opnemen voor de traditionele kledij. Nu nog een bezoek aan het ziekenhuis waar ze toch al enkele apparatuur hebben. Weer een dag om, op naar de volgende!

Dag 6: Sesam open u
Vandaag smaakte het ontbijt nog extra goed! Het brood was nog warm en krokant. Met paard en kar naar het sesamveld waar we uitleg kregen over het product en andere Senegalese landbouwproducten. Ook kregen we de kans om ons te gedragen als aapjes en klommen in een palmboom. Nadien was het tijd om te koken met de sesamproducten en zelf ons middagmaal te bereiden, beignets met vis. Het dessert werd voor ons gemaakt, lekkere sesamkoekjes.
Bij het schrijven van dit bericht is het hier enorm rustig, 6 personen van onze groep verblijven deze nacht in een gastgezin. Maar voor de thuisblijvers een beetje animatie want we worden vergezeld door enkele toffe dames die Saskia haar haartooi helemaal aan het omvormen zijn, ze waagt zich aan vlechtjes!

even nog melden dat de internetverbinding hier moeilijk is. Dit heeft gevolg voor onze blog. Ook voor de gsm is er soms geen verbinding.

• 07 Augustus 2013 - 20:58

Sonia:

Hallo allemaal,

Wat leuk dat allemaal weer te lezen. Geniet nog maar van zoveel mogelijk en we kijken al uit naar de vele verhalen die we gaan horen als jullie thuis komen.

Saskia, knappe foto met je nieuw kapsel.

groetjes uit Elewijt .

• 07 Augustus 2013 - 23:00

Kris Lauwers En Anne-sophie:

Hallo,net het berichtje van Margaux ontvangen dat haar verblijf samen met Ella bij het gastgezin
    niet écht aangenaam was!!! Voorgekauwd eten,een harde plank om op te slapen en een zeer boertige
    mevrouw qua manieren.Ze was er een beetje van overdonderd aan haar berichtje te lezen!!!!!
    Zo beseffen ze weeral dat ze het hier thuis wel héél erg naar hun zin hebben.Ze zullen alle twee blij zijn dat ze vannacht weer bij hun vertouwde groep mogen slapen.
    Hier is het ondertussen weer koud,16° ,een groot verschil met vorige week!!!
    Margauxke,bekom wat van je 'logeeravontuur" en geniet nog met de groep!!!

Moeke en co

• 09 Augustus 2013 - 09:54

Annemie Goddefroy:

Wat een indrukken allemaal! Steek ze maar in jullie valies of rugzak, zodat jullie er nog héél lang van kunnen nagenieten...Groeten uit Belgenland!

• 10 Augustus 2013 - 15:47

Marga Van Rijn.:

Hi Sander,
    Heel leuk om jullie reisverhaal op de voet te kunnen volgen.
    Liefs, Oma Marga. Nog even dit, smelt niet van de warmte hé, zodat we je nog terug zien.
    Liefs en Xjes.

• 12 Augustus 2013 - 22:49

K:

Hey Margauxke,hoe zit het daar met heel de bende.Blij te horen dat het gastgezin deze keer wél heel
    goed meegevallen is samen met Ellis en Bart!! Hoe zit het daar met de muggen,ik heb je nog niet horen klagen. Hier thuis is ons Anne-Sophie al elke dag goed aan't blokken maar het vlot niet zo goed zoals ze gehoopt had.Geluk dat ze met jullie niet mee vertrokken is want anders had ze zéker in tijdsnood gezeten!! Nu heeft ze haar voetbal nog,donderdag tornooi op KV (fritten en hamburgers bakken met de moeders)en zaterdag match voor de beker van België tegen Charleroi.We gaan samen ,supporters en speelsters,met een bus."t Zal weer wat worden.Suske,geniet nog van jullie laatste week op Afrikaanse bodem!! Dikke knuffel van het thuisfront!!!

• 12 Augustus 2013 - 22:49

Nadia Van Hoe :

super leuk van jullie verhaal te volgen moet echt voor iedereen en heel echte mooie ervaring zijn , wens jullie nog veel mooie dagen toe dikke zoentje aan mijn lieve audrey en hopelijk zie ze niet te veel beestjes loll